Tuesday 10 May 2016

Aku pun nak tulis juga




Hari Ibu.
Ramai je orang yang nak tulis pasal hari ibu ni.
Ada macam- macam pendapat yang keluar.
Ada yang kata haram, tak yah sambut, hari- hari boleh sambut ngan ibu.
Bagi aku pula, lantaklah korang nak cakap apa.
Sebab bagi aku, memang patut ada satu hari khas untuk meraikan ibu kita.
yer betul hari- hari boleh sambut, tapi aku tanya korang ya... jangan nak menipu lah yang korang hari-hari sambut ngan mak korang. korang buat ker?
Nak beli kek sepotong hari- hari pun berkira. Belum lagi mak korang minta tolong kemas rumah ke, pergi kedai ke, muka masam jer kluar.. merungut lagi tu.
Itu kalau yang mudanya, yang memang dok ngan mak memasing.
Yg dah ada kerja sendiri, dah ada duit tu, hurm.. kena pulak dok jauh.. ada ker korang call kata kay mak korang, happy mothers day hari- hari, ada? text, sms, whatsap? ada?
Jadi janganlah nak poyo sangat.
Apa pun, aku cuba hari- hari nak bagi mak aku happy. Masa aku muda- muda dulu, aku ni degil, susah nak bercakap ngan mak ayah aku. Dah mula berusia ni baru nak rapat, berbual mesra, bergelak ketawa dengan dia, pasal apa dulu akau rasa cukup dah aku bagi duit jer tiap-tiap bulan (itu pun ada miss jugak, belum masuk hujung bulan pinjam lagi kat dia). Walaupun dok serumah ngan dia dulu, aku banyak buat hal aku sendiri.
Lepas aku jatuh sakit dah nak mati dah masa tu, barulah aku bagaikan terantuk menyesal dan mula beri perhatian lebih kepada mereka. Biarlah aku jadi punching bag tak per asal kan mak nampak aku ada bila dia perlukan aku.
Mak, Kakyong sayang sangat kat mak...

No comments:

Post a Comment